Crazy and interesting Moscow - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart Maas - WaarBenJij.nu Crazy and interesting Moscow - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart Maas - WaarBenJij.nu

Crazy and interesting Moscow

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

23 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

Mijn tijd in Moskou zit er bijna op. Echt een geweldige stad. Veel interessante plekken en ook erg gaaf stappen. Het was wel even wennen toen ik afgelopen donderdag vertrok, opeens drong het door dat ik het de komende tijd helemaal alleen zou moeten doen, iets wat toch een nieuwe ervaring is. Tot nu toe valt het echter ontzettend mee.

M'n pa en zusje brachten me naar Düsseldorf, vanwaar ik een prima vlucht had naar Moskou. Ik was ook vrij snel de stad in, waar het pas met de metro erom ging spannen. Dat Russische alfabet is net spijkerschrift en ik had dan wel de stations opgeschreven maar niet in het Russische alfabet. Met het vooruitzicht dat Russen chagrijnig zouden zijn zag ik er toch een beetje tegenop. Het viel alleszins mee. Ik was binnen twee uur in m'n hostel, juist door flink wat hulp van aardige Russen. Niks chagrijnig dus, hoewel het waarschijnlijk meer met mijn charmes te maken heeft :)

Het hostel is echt super goed bevallen, iets wat ik de komende maanden dus zeker vaker ga doen. Het is schoon, er is gratis thee en koffie en er zit een supermarkt beneden in het gebouw. Het belangrijkste zijn echter de andere reizigers hier. Er zitten hier drie Australiërs, een Brit, een Duitser en een aantal Russen en het is echt supergezellig. Toen ik aankwam kon ik meteen pasta mee eten met de Aussies. Daarna lekker nog een tijdje op de sofa gechilled en vrijdag alleen op pad gegaan. Supergaaf! De metro is wel even uitvogelen maar echt geweldig, zeker hoe het eruit ziet, dat is wel terug te zien op de foto´s. Ik ben naar het rode plein geweest, maar helaas is het een week lang afgesloten. Goede timing dus. Het betekend gelukkig alleen dat het plein zelf is afgesloten, ik kon wel overal naartoe. In een kathedraal geweest en gelunched in het duurste warenhuis van Moskou, de GUM. Beetje nouveau riche. Heel gaaf om te zien was de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat. Over discipline gesproken. In de avond kon ik weer mee eten, dit keer met de Brit, goed geregeld :) S ’avonds wezen stappen met zijn allen, heel gezellig, 7 uur thuis, goede avond dus.

Gister ben ik het Kremlin in geweest waar een aantal kathedralen staan. Zeer tof om te zien en nog best lekker weer. Graadje of 10, prima te doen dus. Wel een beetje jammer dat ik geen student meer ben. Scheelt erg veel in de toegangsprijzen. Met z’n allen uit eten geweest en in de avond weer op stap geweest. Schijnbaar was het de beste club van Moskou, hele mooie club en ook de vrouwen… Gave avond en om 8 uur thuis :) Maar wel als een echte vent vanochtend weer richting het rode plein geweest. Dit keer met twee Russische meisjes die van alles konden vertalen. Superhandig. Op de thee geweest bij Lenin, indrukwekkend om te zien maar wel een macabere bedoeling. Donker marmer, onder de grond met strenge soldaten erbij die op alles letten. Ook de graven van onder andere Stalin, Gagarin (in de muur gemetseld) en andere helden van het communisme gezien. Ik ben dus op 1/3 met mijn dode dictator tour…. Indrukwekkend ochtendje maar wel op tijd terug gegaan naar het hostel. Daar ben ik nu een beetje aan het relaxen met de rest terwijl de Australische meisjes alweer aan het koken zijn. Goed geregeld hier :)

Het bevalt tot nu toe allemaal prima, het is ontzettend gaaf om hier alleen rond te lopen en bij het Kremlin rond te kijken en in het hostel en daarbuiten is het ontzettend gaaf met Julia, Deanna, Richard, John, Elena en anderen. Over een paar uur vertrek ik hier om naar de trein te gaan. Een nieuwe en zeker en vast heel andere ervaring.



  • 23 Oktober 2011 - 14:19

    Luuk:

    whahaha leuke foto

  • 23 Oktober 2011 - 14:39

    Hobie:

    leuke foto's

  • 23 Oktober 2011 - 18:06

    Marga:

    Terwijl ik vanavond weer vol goede moed ga beginnen aan lesplanformulieren, kijk ik stiekem mee in jouw fotoboek. Man, wat ben ik jaloers! :)
    Je hebt het wel vet voor elkaar met al die kokende mensen voor jou. Goed geregeld.
    Tot het volgende verslag, veel plezier.

  • 23 Oktober 2011 - 18:47

    Hans:

    Russische vrouwen, australische vrouwen, mooie clubvrouwen......... Moskou was dus een zware beproeving voor je merk ik! Goede (trein)reis en super dit blog, bijhouden dus!!!

    P.S. Geen roosterwijzigingen morgen voor jou :-)

  • 23 Oktober 2011 - 19:38

    Cassie:

    Whoppa en die vrouwen lekker koken voor je. Doe je weer goed. Ben benieuwd naar de stapverhalen en het volgende verslag. Enjoy!!

  • 24 Oktober 2011 - 09:08

    Cees:

    Een prachtige start van je reis! Mooie foto's!
    En het wordt vast nog mooier!

  • 24 Oktober 2011 - 18:11

    Jochem:

    mooie foto's maar vergeet niet voor dat als je terug komt een riem te kopen

    groetjes

  • 24 Oktober 2011 - 18:17

    Mike:

    leuke foto's

  • 24 Oktober 2011 - 20:54

    Julien:

    Hee Bart!

    Goed om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt, je praatte er al een tijd over natuurlijk maar nu ben je dan echt onderweg. Kijk uit naar de rest van je verslagen en foto's de komende maanden (bijna jaar!! man ik ben jaloers!!)!!

    Have fun, en de groetjes uit een koud Nederland!

  • 25 Oktober 2011 - 11:31

    André:

    Goed om te lezen dat het goed met je gaat.
    Je hebt het goed voormekaar: vrouwen die koken en vrouwen die gidsen.
    Veel plezier op de rest van je tocht en ik blijf je volgen.

  • 25 Oktober 2011 - 20:51

    Roshni:

    Zo te lezen wordt er goed voor je gezorgd en honger je niet uit :-p. Veel plezier met cultuur opsnuiven en het verdiepen in de geschiedenis van het communisme. Mooie foto's btw!

  • 26 Oktober 2011 - 21:51

    Ties:

    Mooie foto's en een goed verhaal, een genot om te zien ;)

  • 27 Oktober 2011 - 16:02

    Gerry/ton Lindhout:

    Hoi die Bart, we hebben het maar druk mee, de blog van anneke en piet volgen, die in Spanje zijn, en nu, de komende 10 maanden jou, daar in verweggiestan. Mis je niet een maatje nu, om je ervaringen mee te delen? We weten dat je dit zo gepland hebt,maar het lijkt mij zo alleen.We wensen je een zeer leerzame reis toe en volgen al je spannende avonturen! groeten van gerry en ton.

  • 30 Oktober 2011 - 06:49

    Niels:

    Hey, klinkt allemaal goed man!
    Maar een dode-dictator-tour? Dan kun je ook nog even een tussenstop maken in Libië ;-)
    Veel plezier nog!

  • 13 November 2011 - 13:44

    Anneke:

    Mooie foto's, wat een ruime metro. Wat is het fijn om met andere mensen om te gaan, dat hadden wij ook, want je bent toch in den vreemden en je krijgt ook vaak tips van andere mensen. Leuk om me te beleven. gr P&A

  • 15 November 2011 - 20:12

    Mick Van Es D24:

    dat is zeker een grote metro station en zeker een dikke auto en ziet er allemaal wel vet uit daar in moskou en heeft u het nog naar uw zin ?? en ga je nog wat doen met de vrouwtjes :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Een reis van tien maanden door Azië, beginnend met de Trans Siberië Express richting Japan en vervolgens over land tot aan Indonesië.

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 103331

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Augustus 2012

Exploring Asia

Landen bezocht: