Een maand Maleisië en een weekend Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Maas - WaarBenJij.nu Een maand Maleisië en een weekend Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Maas - WaarBenJij.nu

Een maand Maleisië en een weekend Singapore

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

25 Juni 2012 | Singapore, Singapore

Maleisië:
Het is al even geleden dat ik een blog heb gepost, maar ik ben al die tijd dan ook alleen in Maleisië geweest. Meer dan 30 dagen. Ik heb het dus aardig kunnen ervaren. Vanuit Bangkok heb ik de nachttrein gepakt naar het eiland Penang, waar ik dan in Georgetown ben gebleven. Dat was een hele leuke oude stad met ontzettend veel diversiteit. Diversiteit in mensen, eten en gebouwen. Zo zijn er daar mensen uit China, India, Indonesië en natuurlijk Maleisië zelf, plus nog ontzettend veel kleine groepjes uit andere landen. Er zijn kerken, moskeeën, Chinese tempels, Hindu tempels, forten, musea, koloniale gebouwen en nog veel meer. En dan kan je er ook nog ontzettend lekker eten. Ik zat vlak naast Little India, dus dat betekende goed snacken elke dag. Daarnaast is de Saté hier ook superlekker, dus ik heb flink genoten. Samen met Melaka schijnt Georgetown de plek te zijn in Maleisië om goed te eten. Een aantal dagen daar rondgelopen, veel gezien en lekker gegeten. Ik vond het zo zelfs zo relaxed daar, dat ik na een bezoekje van een paar dagen aan Langkawi terug ben gegaan naar Georgetown en er nog twee dagen heb rondgehangen. Langkawi vond ik zelf niet zo bijzonder, de reden om er heen te gaan was om met een cable car de bergen in te gaan, waar je dan over de zogenaamde skybridge kon lopen. Een ijzeren brug op 700 meter hoogte die over de bomen hing van waaruit je zelfs Thailand kon bekijken. Helaas was de brug een aantal maanden dicht vanwege onderhoud dus dat was wel een beetje jammer. Gelukkig zat er een strand en zwembad bij mijn hotel dus daar heb ik een paar dagen gehangen. Er zijn ergere dingen natuurlijk :).

Na dus nog even in Georgetown geweest te zijn ben ik via Ipoh, wateen stad met veel oude koloniale gebouwen is, maar verder niet zo bijzonder, de Cameron Highlands in geweest. In Ipoh heb ik nog wel wat gastvrijheid meegemaakt. Ik had een bus gemist en moest zodoende vier uur wachten. Ik was een beetje aan het praten met een Chinese Maleisiër en die heeft me toen op de scooter naar een winkelcentrum gebracht om wat tijd te doden, haalde me later op in zijn auto en heeft me toen getrakteerd op lunch en me later weer gedropt bij het busstation. Weigerde mijn geld en betaalde ook de lunch. Erg leuk dus. Zoals je aan de namen van sommige plaatsen kunt zien is er vrij veel Brits hier en dat kan je ook zien in Cameron. De Britten hebben daar namelijk theeplantages geïntroduceerd, met als resultaat dat deze Highlands er nu vol mee staan. De Maleisiërs drinken zelfs zoveel thee dat men niks exporteert, maar alles zelf verbruikten. Ik weet nu ook de reden waarom mensen melk in hun thee begonnen te drinken. De originele Britse donkere thee was zo sterk, dat teveel daarvan erg slecht was voor je maag vanwege de stoffen erin. De melk neutraliseert dat. Weer wat geleerd. Het grote voordeel van Cameron is ook het hoogteverschil. Het is daar overdag een mooie 21 a 22 graden en in de nacht had ik zelfs voor het eerst in maanden geen aircon nodig. Lekker koel en je kan er ook leuk hiken, wat ik een paar dagen gedaan heb. Tevens hebben ze hier een zogenaamd 'Mossy Forest'. Door de hoogte hangen de wolken hier over de bergen heen, waardoor het veel vochtiger is dan normaal. Daar groeit er overal mos op de bomen en grond en is de grond ook veel zachter. Wel grappig om daar een tour te doen en het te zien. Na afgekoeld te zijn ben ik naar Pangkor Island geweest, waar ik een aantal dagen een bungalow op het strand heb gehad, terwijl je in de avond de Hornbills kon voeren. Leuk om een paar dagen te chillen, hoewel later bleek dat de Perhentians nog wel echt een stuk mooier waren.

Voor ik daarheen ging had ik echter met Ruby een aantal dagen in Kuala Lumpur afgesproken. Er is niet superveel te zien, maar als je de omliggende regio's erbij haalt kan je toch nog wel een beetje toeristenplekjes bezoeken. Natuurlijk wel de beroemde Petronas Twin Towers bezocht. Dat is wel een gaaf gezicht, ze zijn echt heel hoog en hoewel we naar boven gaan te duur vonden (20 euro en uiteindelijk ziet elke grote stad er bijna hetzelfde uit) was het vanaf de grond ook al heel gaaf. Verder zijn we naar de blauwe moskee geweest, de moskee met de tweede grootste koepel in Zuidoost-Azië en ook nog naar de roze moskee, compleet met roze jurkjes... Wel interessant om te zien. Verder hebben we gewoon samen gerelaxed, een filmpje gepakt en veel lekker gegeten. Natuurlijk ook Nederland bekeken, maar daar zullen we het verder niet over hebben...

Nadat Ruby terug was gegaan naar Hong Kong ben ik zelf naar de Perhentians geweest. Een waar paradijs waar ik een week lang op stranden heb gelegen, pannekoeken op heb voor het ontbijt, elke avond een verschillende barbeque vis heb gegeten (barracuda, zeebaars, makreel, kingfish) voor geen geld, ben wezen snorkelen en elke avond op het strand heb gehangen met wat drankjes en vuurshows. Hier ook weer veel mensen leren kennen. Vooral uit Groot-Brittannië en leuke dagen en avonden mee gehad. Heel relaxed en vooral het snorkelen was erg mooi en gaaf. Ik heb een paar minuten een meter van een reuzeschildpad gezwommen, waarbij hij zelfs een aantal keer boven water kwam. Ook tussen de haaien (cool) en kwallen (niet zo slim) gezeten en op een rots zaten wel 25 clownfish. Ik heb Nemo dus meerdere keren gevonden :). Daarnaast heb ik mijn hoogtevrees weer getest door niet één maar twee keer van een vuurtoren van negen meter af te springen. Best eng maar wel heel gaaf. De Perhentians waren wel het hoogtepunt van Maleisië en echt voor iedereen aan te raden. Als je een minuutje of tien ergens heen liep had je een strandje voor jezelf en deze zijn echt geweldig met ontzettend blauw water. Van wat ik tot nu toe aan stranden en eilanden heb gezien zijn alleen de Filipijnen gelijkwaardig.

Na op mijn verjaardag (bedankt voor de felicitaties) nog een dagje in Kuala Lumpur te zijn geweest ben ik naar Melaka gegaan. Overigens heb ik voor mijn verjaardag een speciaal cadeau gekregen. Bed bug (bedwantsen) beten. Echt heel nasty, alleen mijn rechterarm en gezicht (gelukkig) zijn gespaard gebleven maar ik zat echt onder de rode bulten. Meer dan 100 :). Het jeukt echt heel erg, maar na een dag of twee werd het gelukkig minder, want het schijnt soms zelfs weken te kunnen duren. Gelukkig niet :). Melaka was wel een leuk plaatsje. Te vergelijken met Georgetown, alleen is Melaka wat kleiner en charmanter. Ook flinke Nederlandse tintjes want in Melaka staat het oudste Nederlandse gebouw in Azie. Het zogenaamde 'stadhuys', die nu op het toepasselijk genaamde Dutch square staat. De Nederlanders hebben hier ook zo'n 170 jaar de macht gehad, vandaar.

Singapore:
Via Melaka ging ik na 32 dagen Maleisië dan naar Singapore. Hier heb ik bij Farhan gecouchsurfed, voor het eerst in maanden en het was echt een geweldige ervaring met, letterlijk en figuurlijk, een van de hoogtepunten van mijn reis. Niet alleen was het een supergave gozer, ook waren zijn zus, broer en vader superaardig, had hij een leuke en gezellige vriendengroep en zijn er in Singapore allerlei couchsurfing evenementen. Op vrijdag zijn we namelijk met een groepje het centrum ingegaan, live bandjes bekeken en wat drankjes gedaan. Op zaterdag met een grote couchsurfing groep van meer dan 25 man een fietstocht door Singapore gedaan. Een tocht vanaf vijf uur tot na middernacht maar dat was echt heel gaaf. Eén van de mooiste zonsondergangen tot nu toe gezien, het was Independence Day dus de luchtmacht gaf ook nog wat showtjes weg en superlekker gegeten. Farhan woonde in de Woodlands, wat een halfuur uit het centrum is, maar gelukkig hadden hij en zijn broer beiden een motor. Lekker scheuren over de perfecte wegen van Singapore dus. Echt geen slechte weg gezien en eigenlijk helemaal niets wat niet precies doet wat het moet doen in Singapore. Schoon, opgeruimd, netjes, technologisch zeer geavanceerd en superveel hoge gebouwen. Misschien dat boetes van 1000 dollar toch wel afschrikwekkend werken :).

Op zondag hebben we echt nog iets gaafs gedaan. Een van de landmarks van Singapore op dit moment is het Marina Bay Sands hotel. Dit is met 4 biljoen dollar het duurste hotel ooit, heeft 55 verdiepingen en op het dak het langste zwembad in de lucht in de wereld. En toevalligerwijs had Farhan een kennis in het hotel zitten die ons wel haar kamerpas wilde uitlenen. Zo konden wij met die pas dus omhoog het hotel in en het zwembad gebruiken. Strenge beveiliging, dus voordat we de hele vriendengroep omhoog hadden met kaart wisseltrucjes en van alles waren we een uur verder maar absoluut de moeite waard. Uitzicht over de hele stad en daar ben je dus aan het zwemmen. Werkelijk een hoogtepunt, bekijk de laatste paar foto's maar.

Op dit moment ben ik in Sumatra, in Bukit Lawang. Een groter contrast met Singapore is er niet. Ik tik dit momenteel in mijn hangmat, terwijl er op tien meter een rivier voorbij raast waar om de zoveel tijd kinderen op opgeblazen banden overheen razen terwijl ze hello mister roepen en hard zwaaien. Morgen ga ik de jungle in, op zoek naar Orang-oetans...

Ps. Er staan ook twee video's online.

  • 25 Juni 2012 - 12:38

    Hans Pieper:

    Tsja, wat kunnen we nog zeggen....... Waanzinnig hoor! :-)

    Hans

  • 25 Juni 2012 - 17:04

    Hobie:

    waanzinig eg!!!!!!!!!!
    helaas zie ik u pas volgend jaar weer volgend jaar praten we zekker ff bij :-)
    zit er al weer bijna op hea die 10 maande

  • 25 Juni 2012 - 19:45

    Philip:

    Marina bay, gaaaaaaf!!

    gr. Phil

  • 26 Juni 2012 - 12:45

    Joke Hijmans:

    Nog gefeliciteerd. Met je verjaardag Bart .fam. Hijmans uit bergharen .

  • 26 Juni 2012 - 15:11

    Johan Leendertse:

    Prachtig Bart!
    Wat beleef en zie je toch veel op zo'n reis. Mooi, mooi, mooi!

    Johan

  • 27 Juni 2012 - 07:31

    Cecile:

    Geweldig Bart en voor ons allemaal zo herkenbaar, ons hart ging weer helemaal open, wij zagen Singapore 2 jaar geleden terug na in 1987 weggegaan te zijn, wisten niet wat we zagen, maar nog steeds heel herkenbaar hoor, alleen zo ontzettend vol jammer.......!
    Geniet nog maar lekker verder, Indonesië zal heel anders zijn, vooral gemiddeld veel armer!! Maar ook mooi en dan komt Nederland toch weer wat dichterbij....... Heel veel groeten ook van piet, tot horens weer Cecile.

  • 28 Juni 2012 - 19:49

    Niels:

    Wat een machtige foto's man. Ik heb van de week trouwens bijna dezelfde gezien van mijn oom uit Australië die ook in dat hotel met dat zwembad zat. Toevallig!

    Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Een reis van tien maanden door Azië, beginnend met de Trans Siberië Express richting Japan en vervolgens over land tot aan Indonesië.

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 103334

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Augustus 2012

Exploring Asia

Landen bezocht: