Weer thuis - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bart Maas - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bart Maas - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Augustus 2012 | Indonesië, Bali

Het zit er op. Ik ben weer thuis. Wel even wennen:). Afgelopen zondagnacht ben ik teruggekomen na een vlucht vanuit Hong Kong via Moskou en ben ik maandag maar meteen even op werk langsgegaan. Zo kom je er tenminste goed in. Wel even wat anders maar het moet maar natuurlijk. De laatste maand heb ik nog doorgebracht op Bali, Gili Meno en Flores, waarbij ik Flores en Gili geweldig vond en waar ik bij Bali gemengde gevoelens aan heb overgehouden.

Nadat ik afscheid hab genomen van Frans heb ik eens rondgekeken in Legian op Bali, in het zuiden van Bali. Wel iets noordelijker van Kuta maar eigenlijk net zo toeristisch en druk als Kuta. Daar komen dan ook de gemende gevoelens over Bali vandaan. Aan de ene kant kan ik heel goed begrijpen waarom mensen hier heen komen. Er zijn mooie stranden en zonsondergangen en de lokale Hindoeïstische cultuur is heel mooi met overal offers, bloemen, wierook, fruit en kleurexplosies. Ook bij Balinezen in homestays zitten is heel mooi en relaxed. Elk huis heeft een mooie poort met gegraveerde tekeningen erin en de binnentuinen zijn ook supermooi. Ook hangt er een wat relaxtere sfeer dan op bijvoorbeeld Java of Lombok. Maar aan de andere kant wordt deze sfeer dan wel enigzins verpest door de drukte en hoeveelheid dronken Australiërs. Overal rijden of rennen ze rond zonder shirt of zitten ze in een sportsbar naar Australisch voetbal te kijken terwijl je het volume al honderd meter verderop kan horen. En dit dan tientallen keren. Dat doet wel wat af aan de charme van Bali en maakt dit ook niet de ideale plek om een dergelijke trip te eindigen. Wellicht wel om te beginnen of om er een paar weken heen te gaan, maar hoewel ik het heus naar mijn zin heb gehad, heb ik op deze reis echt mooiere plekken gezien. Komt dan ook nog bij dat Bali één van de duurdere plekken in Indonesië en mijn reis is geweest. Voor lunch betaal je vaak dezelfde prijs als in Nederland en dat is me toch iets te.

Natuurlijk is het wel leuk en interessant geweest. Ik heb de eerste dagen in Legian niet zoveel gedaan, maar af en toe een scootertje gehuurd. Zo ben ik naar het culturele centrum van Bali gegaan, Ubud. Ook dit was toeristisch maar daar hing wel een wat relaxtere sfeer. Toevalligerwijs kwam ik daar ook langs een crematie. Dit schijnt een unieke gebeurtenis te zijn omdat het nu vrij duur is om te doen en alleen nog bij erg belangrijke mensen gebeurd. Dit was dan ook een heilige die gecremeerd werd. Interessant om te zien en daar ben ik dan ook een paar uur blijven kijken. Hele dorpen waren ervoor uitgetrokken en kleurrijk gekleed, compleet met optochten, dansen en de brandweer om alles nat te houden. Los van deze gebeurtenis heb ik vrij weinig gedaan in het begin behalve op het strand liggen en pogen om te surfen. Dat ging hier in het begin nog niet zo goed, maar gelukkig op het einde van mijn vakantie wel. Op Bali heb ik dus vrij rustig aan gedaan met weinig boeiends te melden.

Gelukkig heb ik nog wel één van de mooiste dingen op mijn reis kunnen meemaken in Indonesië en dat was Flores. Dat is een eiland een paar eilanden verder naar het oosten, wat schijnbaar de 'next big thing' in toerisme hier genoemd wordt. Dit komt omdat je hier het Komodo national park hebt met één van de mooiste duikplekken ter wereld, alsmede de beroemde komodo draken. Daar ben ik dus een dagje heen geweest. Heel gaaf om te zien, vooral zo in het wild, echte afstammelingen van de dinosauriërs ook. Hele mooie beesten en de snorkeltocht op de terugweg was ook geweldig. Op een klein eilandje, misschien alleen vergelijkbaar met de eilandjes op de Filipijnen. Erg mooi. Flores zelf was ook bijzonder. Er loopt maar één weg over het eiland van links naar rechts en die heb ik gevolgd om naar de Kelimutu te gaan. Een inactieve vulkaan met drie kratermeren. Elk meer heeft een andere kleur, op dit moment zwart, blauw en turquoise, waarbij de blauwe op dit moment aan het veranderen was in geel. Dat komt door de mineralen waardoor er elke één a twee jaar een verandering in kleur is. Het geweldige aan dit moment was dat ik na twee dagen reizen met lokale bussen, lekke banden en 10 uur per dag in de bus daar aankwam om drie uur in de middag op een superheldere dag. Er werd me dus aangeraden om meteen de scooter omhoog te pakken om het te bekijken. Ik wilde eigenlijk de zonsopgang de volgende dag bekijken maar dat kon dus bewolkt zijn. Uiteindelijk een erg goede beslissing, want toen ik omhoog ging was ik daar helemaal alleen. Dat was wel één van de meest euforische momenten op deze reis. Helemaal alleen, op de top van de berg, tussen de wolken terwijl ik naar de zonsondergang boven deze verschillende meren kon kijken. Erg gaaf om nog zo'n tof moment op het einde van mijn reis mee te maken, één van de leukste ervaringen en zeker doordat het de volgende ochtend inderdaad bewolkt was en je niks kon zien van de meren. Supertof.

Het was ook wel jammer dat ik op Flores mijn tickets heen en terug naar Bali al had geboekt, want eigenlijk had ik daar wel langer willen blijven. Ontzettend mooie natuur, veel bergen, mooie stranden, snorkelplekken en weinig toeristen. Niet vergelijkbaar met Bali, maar desondanks maar een uurtje vliegen er vandaan. Een aanrader om heen te gaan. Na terugkomst op Bali heb ik toen uiteindelijk een week in Ubud gezeten. Daar heb ik niet veel gedaan, is nog steeds toeristisch maar wel rustiger dan het zuiden en er hangt een leukere sfeer. Af en toe op de markt gelopen, een museumpje bezocht en lekker gegeten met uitzicht op de rijstvelden. Natuurlijk ook een paar scootertochtjes gedaan, maar vooral wezen luieren. Na Ubud ging ik naar Gili Meno, een eilandje en onderdeel van drie Gili eilanden tussen Bali en Lombok in. Hier is Gili Meno de kalmste met maar een bevolking van 300 man. Er zijn daar geen wegen en omdat het toch mijn laatste paar dagen waren heb ik daar besloten om even erg luxe te doen. De duurste bungalows op het eiland genomen met 60 euro per nacht en ontzettend lekker eten. Heb daar dus eigenlijk alleen maar drie dagen op het strand gelegen, gegeten, gedronken, gesnorkeld en met een cocktailtje de zonsondergang bekeken. Ook waren Ruud en Ilsa hier, zelf bezig met een reis door Indonesië, dus daar heb ik een gezellig dagje mee op het strand gehangen en gegeten. Een leuk en rustig eilandje om nog een paar dagen op je gat te liggen.

Hierna ben ik weer teruggegaan voor een laatste paar dagen Bali en deze waren erg gezellig. Dit kwam vooral doordat Steve, een jongen waarmee ik vroeger op voetbal zat en die nu in Australië woont, een paar weken op Bali was. We hebben uiteindelijk samen drie dagen gesurfd en in de avond gratis gedronken bij de grootste bar op Legian waar tussen negen en tien uur in de avond gratis alcohol te consumeren was en dat is dan wel een makkelijke keuze natuurlijk:). Steve heeft me ook geholpen met surfen en een aantal gave filmpjes en foto's kunnen maken. Het ging ook al een stuk beter en ik kan nu ook al golfjes pakken. Nog niet de grote golven en ook niet op een kleine surfplank, maar er is al flinke vooruitgang :).

Ik ben vervolgens nog een paar dagen in Hong Kong geweest en hoewel ik dat eerder geen super bijzondere stad vond is het wel lekker om in een dergelijk moderne en goed geregelde stad te komen na de chaos en drukte van Indonesië. Lekker gegeten en nog een paar gezellige dagen met Ruby gehad. Zo is het einde van mijn reis dus gekomen. De laatste weken in Indonesië waren met gemengde gevoelens. Flores is zeker één van de mooiste plekken die ik heb gezien maar Bali was maar zo zo. Uiteindelijk wel lol gehad met surfen maar ik denk dat er leukere en mooiere plekken zijn om heen te gaan en zeker om een dergelijke reis te eindigen.

Inmiddels ben ik weer thuis en moet het echte leven weer gaan beginnen. Toen ik daar zat had ik wel zin om weer aan de slag te gaan en dat heb ik nu ook nog wel, maar het is zeker even wennen. Ik kan niet zo even een stukje kip met rijst ergens halen voor een euro en het is overal een stuk stiller dan de gezellige drukte in Azië waardoor er altijd wel wat gebeurt. Aan de andere kant kom je toch wel vrij snel weer in je ritme, zeker als je ziet dat er hier natuurlijk maar weinig veranderd. Dit in tegenstelling tot mezelf, je leert veel over jezelf, over mensen en over de wereld en deze tijd zal ik ook altijd met me meenemen en koesteren. Het is zeker een goede beslissing geweest om dit te doen en het is de beste tijd van mijn leven geweest. Zo veel moois gezien en meegemaakt en ook ontzettend veel gave en interessante mensen ontmoet, ook een belangrijke reden waarom ik het zo naar mijn zin heb gehad. Heb de smaak van het reizen natuurlijk al te pakken en ben al aan het nadenken over volgende reizen. In ieder geval in oktober naar Rome:).

Natuurlijk moet je ook even een kort lijstje maken met leukste landen en dergelijke. Dat is wel moeilijk om te zeggen maar als ik landen zou moeten kiezen zou ik zeggen dat, in willekeurige volgorde, Vietnam, Cambodja en (delen van) Indonesië de gaafste, boeiendste landen waren. De Filipijnen heeft de mooiste stranden en eilanden, terwijl China en Japan cultureel gezien en vanwege het feit dat ze beide toch wel heel erg anders zijn dan het westen ook erg interessant waren. De leukste plekjes zijn Hoi An in Vietnam, Luang Prabang in Laos, El Nido in Palawan en Lake Toba in Sumatra geweest. Daar heb ik het ontzettend naar mijn zin gehad.

Rest me nog bedankt te zeggen voor alle reacties, interesse en gewoon voor het meelezen. Het is voor mij tijd om weer aan het werk te gaan met het lesgeven en ook met weer een nieuwe deeltijdstudie.

  • 24 Augustus 2012 - 12:49

    Irene Bakker:

    Welkom thuis Bart
    Heel erg bedankt voor de fantastische geschiedenislessen !!
    Zo is leren leuk !
    En natuurlijk ook voor alle mooie foto's !!

    Groetjes van Irene

  • 24 Augustus 2012 - 16:42

    Johan Leendertse:

    Ha Bart,
    Welkom terug in het gewone leven.....waar je tijd bepaald wordt door de schoolbel ;-)
    Bedankt voor de prachtige foto's en verslagen. Was erg interessant.

    Hoop je snel weer te zien!

    Groet,
    Johan

  • 24 Augustus 2012 - 17:20

    Leo:

    Bart,
    Dank voor al jouw interessante, leerzame verslagen en foto's.
    Ik zal eens bekijken of een van die landen geschikt is om te overwinteren.
    Succes met het wennen aan het nieuwe ritme.
    Ik heb info over Rome. Het is zeer de moeite waard daar hen te gaan.
    Heb enkele adressen van goede restaurants. (gekregen van een Romein)
    Hartelijke groet,
    Leo

  • 25 Augustus 2012 - 16:40

    Dicky Van Soest:

    Hoi Bart,

    Fijn dat je weer thuis bent. het lijkt me voor jou als een koude douche om dan weer in Nederland te zijn en het dagelijkse ritme en de verplichtingen weer op te pakken. Ik vond het erg leuk om jou via 'waar ben jij nu' te volgen. Door de uitgebreide verhalen voorzien van foto's leek het net of ik het ook een beetje meemaakte. Geniet nog van je laatste vrije dagen en tot maandag.

    Groetjes,
    Dicky

  • 26 Augustus 2012 - 09:49

    Hobie:

    heejj meneer Maas,

    zo het zit er weer op na 10 maanden reizen
    ik heb egt genoten van alle verslagen en de foto's
    ik vond het heel leuk om so in gedachten een beetje mee te reizen
    morgen begint het harde werken weer hahah
    vandaag nog ff de laatste boeken kaften en dan naar klas 3
    ik hoop u morgen op school nog even te zien
    vind het erg jammer dat u mijn docent niet meer bent =(
    maar we zien elkaar vast nog eens

    veel suc6 met die nieuwe mentor klas!!!!!!

    groetjes
    Hobie


  • 26 Augustus 2012 - 10:24

    Cecile En Piet:

    Dag Bart,

    Welkom terug hier, we zijn vooral ook als familie heel blij dat je het zo leuk en goed gehad hebt en.....dat het allemaal goed gegaan is, heel belangrijk! Voor ons nog heel leuk om te horen over Indonesie en met name Bali waar wij vroeger veel geweest zijn, dat toen heel anders was, met name Kuta was hardstikke leuk, maar het toerisme eist z'n tol, ook op Bali, reuze jammer. Dus op naar de andere eilanden dan nog maar!!!!! Verder ga ik je vandaag bellen, want wil je stem ook wel weer even horen ! Je verslagen en foto's waren steeds geweldig, hebben het altijd met veel plezier gevolgd!!! tot gauw, cecile en piet.

  • 30 Augustus 2012 - 12:28

    Gerry Lindhout:

    hoi die Bart,

    Fijn te vernemen dat je weer veilig thuis gearriveerd bent. Dat zal voor je ouders ook een grote opluchting zijn. Voor de komende wintermaanden heb je voldoende gesprek stof, lijkt me.
    We willen je graag bedanken voor het meegenomen worden, op jouw reis, zo hebben we dat wel beetje ervaren. Met jouw boeiende verhalen, en je schitterende foto's . Bedankt Bart, enne..........
    Welkom terug!
    Hartelijke groeten van Gerry en Ton.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Een reis van tien maanden door Azië, beginnend met de Trans Siberië Express richting Japan en vervolgens over land tot aan Indonesië.

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 4811
Totaal aantal bezoekers 103333

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Augustus 2012

Exploring Asia

Landen bezocht: