Luieren in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart Maas - WaarBenJij.nu Luieren in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart Maas - WaarBenJij.nu

Luieren in Thailand

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Mei 2012 | Thailand, Bangkok

In Thailand heb ik niet zo heel veel gedaan en daar is het dan ook wel een perfect land voor. Na Laos is het toch wel fijn om overal een supermarkt en Westerse voorzieningen te hebben. Zeker als je dan niet helemaal lekker bent. Zo was het erg goed om voor 500 baht (12,5 euro) een balkon, grote badkamer, gigantische flatscreen, groot bed, snel internet en wel het allerbelangrijkste, een superschone hotelkamer te hebben. Iets waarvoor je in Laos zeker het dubbele moest betalen. Het allerbeste aan Thailand na een bezoek aan Laos is echter het eten. In Laos was het overal maar zo zo en niet echt bijzonder en was er bijna geen straateten. Toen ik in Ubon aankwam (in het oosten) ging ik meteen de eerste avond naar de markt waar je dan pad thai, sate, fruit, shakes en nog veel meer voor een euro per stuk kon krijgen. Niks fijner dan vers gemaakt voedsel voor je neus. Omdat ik me ook nog steeds niet erg super voelde ben ik uiteindelijk ook vijf dagen in Ubon gebleven in mijn superschone hotelkamer. Niet heel erg veel gedaan, dagje bios geweest en vooral elke dag lekker gegeten. Prima recept om te herstellen en me weer goed te voelen.

Wel ben ik een dagje met de motorbike naar een nationaal park gegaan vlakbij de grens met Laos. Dat was dan wel relaxed, goede wegen om er naartoe te gaan, een goede (niet Chinese) motorbike en mooie natuur. Het park waar ik heen ging was Pha Taem en staat bekend om zijn watervallen, diepe afgronden en ook om prehistorische muurschilderingen. Dat was dan best leuk, ik had zoiets nog niet eerder gezien en toch wel interessant om te bekijken. Eigenlijk wilde ik ook nog naar een ander nationaal park toe omdat je daar miljoenen vleermuizen zou kunnen spotten bij zonsondergang en ik had zelfs al een treinticket gekocht maar besloot om op die dag nog lekker in bed te blijven liggen. Mooi lui dus en een ticket kost toch niks:).

Uiteindelijk ben ik wel uit mijn relaxte hotelkamer vertrokken en richting Ayutthaya gegaan. Dat is de oude hoofdstad van Siam en staat vol met tempels en ruïnes. Daar ben ik twee dagen gebleven en heb ik met een motorbike een dagje tempels bezocht. Zaten wel een paar mooie tempels tussen en het is ook wel een relaxed dagje geweest, maar ik merk wel dat ik toch een beetje tempelmoe ben en zeker na Angkor Wat in Cambodja valt alles sowieso al een beetje tegen. Daar komt ook nog bij dat het regenseizoen is aangebroken. Nu ben ik in Thailand al een paar keer geweest tijdens het regenseizoen maar in mijn herinnering was dat dan een bui van een uurtje en was het daarmee klaar. Hier heb ik, in Ubon en in Ayutthaya al een paar keer een halve dag een gigantische storm meegemaakt. Niet veel aan en tijd dus om verder te reizen naar een ander land.

Voordat ik dat echter deed had ik met Bas in Bangkok afgesproken. Hij loopt daar stage bij de Nederlandse ambassade en woont samen met zijn vriendin in een heel relaxed appartement. Leeft daar een beetje het goede leven met een groot zwembad op het dak, een fitnessruimte, squashzalen en een sauna. Komt er dan nog bij dat hij zo ongeveer in centraal Bangkok zit en dan begrijp je dat hij het prima naar zijn zin heeft. Ik ben daar vanaf afgelopen vrijdag tot maandagochtend gebleven en dat was wel heel gezellig. Twee avonden wezen stappen, beetje zwemmen, superlekker eten, voetbal kijken en gewoon relaxen. Grappig was ook dat Micheal (of Clark zoals sommige hem kennen) uit Dordrecht daar ook was met een neef en vriend, dus we hebben daar twee avonden met een stel Dordtenaren in Bangkok gehangen. Heel gezellig en relaxed en Bas valt zeker te benijden met deze levensstijl:).

Na het weekend ben ik in de nachttrein vanaf Bangkok naar Maleisië gestapt waar ik inmiddels ben aangekomen. Dat was wel even een cultuurschokje, na een land als Thailand aankomen in een conservatief moslimland waar iedereen met een hoofddoek rondloopt. Het blijft wel apart om zoiets te zien in Azië, of het nou heel christelijk is als op de Filipijnen of met de Islam zoals hier. Op de één of andere manier blijf je Azië associeren met Boeddhisme.Overigens zijn ze wel allemaal superaardig en is het grappig om te horen dat men Nederland nu vooral met Arjen Robben en gemiste kansen associeert. Momenteel ben ik in Georgetown, op Penang, waar je hebt beste eten in Maleisië zou kunnen krijgen. Daar ben ik dus zeker benieuwd naar. De bedoeling is om ongeveer een maandje hier in Maleisië te blijven voor ik naar Indonesië door ga. Dan kan ik daar nog een weekje of zeven doorbrengen, iets wat veel mensen me aanraden. Ga zo lang mogelijk naar Indonesië. Dus dat zal ik dan maar doen:).

khob-kun-Krub

  • 23 Mei 2012 - 10:59

    Gerry:

    Hoi die Bart,
    ben je na 7 maanden een beetje reis moe aan het worden? Zo te lezen ben je weer opgeknapt na een goede rustperiode. Je hebt nu toch al veel rond getrokken, ervaringen opgedaan, veel gezien. En bepaalde dingen gaanje niet in de koude kleren zitten.Ongetwijfeld zal dit DE reis van je leven zijn, en waar veel mensen van dromen, DOE jij het! Na wel een grondige voorbereiding, daar zal je nu wel profijt van hebben.Is het nu in de praktijk ook een beetje, zoals je je van tevoren voorgesteld hebt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Bedankt voor weer een stukje cultuur buiten de deur, Want zo met jou, komen wij ook nog ergens, al is het dan per beeldscherm!
    Veel plezier verder. Hartelijke groeten van Gerry en Ton.

  • 25 Mei 2012 - 06:35

    Moes:

    FIjne kerel, het ziet er weer allemaal goed uit! Volgens mij ga je echt balen als je weer terug bent in Nederland :P FF snel weer chatte

    See yaa

    Moes

  • 27 Mei 2012 - 07:42

    Niels:

    Wat een leven! Goed bezig dude!

  • 31 Mei 2012 - 20:05

    Cecile:

    Dag Bart, volgen je nog steeds hoor, maar het reageren schoot er een beetje bij in, niet zo leuk in de familie zoals je wel gehoord hebt. Maar je geniet nog steeds, lees ik, beetje ziek zijn, beetje bijkomen, het lukt allemaal wel!!!!!!
    Jammer dat Maleisie zo islamitisch is geworden, in de 80-er jaren, toen wij er regelmatig geweest zijn, was dat niet zo erg. maar het zijn en blijven heel aardige mensen! Op Penang hebben wij nog een marathon gelopen, voor mij de eerste, dus goeie herinneringen! Het eten in maleisie heb ik altijd super gevonden!!
    Geniet nog maar verder, ben benieuwd waar je nog meer naar toe gaat, eastcoast is prachtig en ook Cameron Highlands, maar kan best koud zijn zo boven in de bergen!! We horen het wel weer, groetjes uit rockanje, cecile.

  • 05 Juni 2012 - 10:25

    Kees Van Drongelen:

    Hoy Bart,
    Het is alweer even geleden dat ik de site heb opgezocht, maar het zijn weer prachtige foto"s.
    Het "Verre Oosten" is toch wel heel mooi. Goede reis verder.
    Met groeten,
    Kees van Drongelen

  • 18 Juni 2012 - 11:50

    Paul:

    Hoi Neef,

    Alle verslagen doorgelezen, pfff! Hele vette reis! Wanneer krijgen we de update over Maleisië en Indonesië? Ga dadelijk de foto's en de filmpjes uitgebreid doornemen. Veel plezier nog en spreek je.

    grt Paul


  • 19 Juni 2012 - 08:27

    Perla En Piet:

    hoi bart,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag,
    groetjes,
    perla en piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Een reis van tien maanden door Azië, beginnend met de Trans Siberië Express richting Japan en vervolgens over land tot aan Indonesië.

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 103326

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Augustus 2012

Exploring Asia

Landen bezocht: